Mental träning för ryttare

Mental träning är ett samlingsbegrepp och kan betyda många olika saker. Mental träning för oss ryttare kan betyda att vi skapar oss nya strategier för hur vi kommer att hantera exempelvis stress, motgångar och medgångar. Med hjälp utav mental träning blir vi starkare i vårat mindset och vi kan även lära oss att handskas med våra rädslor. Därför vill jag lyfta ämnet och diskutera det med er.

Ofta när jag hör ordet mental träning eller starkt mindset ser jag en framgångsrik ryttare framför mig som inte alls bryr sig om vad andra tycker och tänker, en ryttare som kör sitt race och inte släpper sitt fokus. Men måste en stark mentalitet verkligen betyda att du har lätt att skaka av dig åsikter? Jag anser att en ryttare som har jobbat med det mentala för att komma över en rädsla, en ryttare som vågar gå upp och starta en högre klass eller en ryttare som har kommit tillbaka efter en skada kan ha ett minst lika starkt mindset, om än inte mer. Glöm inte bort det! En stark mental hälsa är inte alltid förknippat med framgång på tävlingsbanorna.

Jag själv tragglar fortfarande med min mentala träning. Det kan handla om att jag är nojig inför vad andra ska tycka om det har gått sämre på en tävling. Detta grundar sig i att jag tidigare har fått frågan ”vad hände?” efter starter där exempelvis min ponny varit rädd för en blomma på banan eller att vi missade en bytesserie som drog ner poängen, men att jag i själva verket ändå har varit nöjd med ritten och att ljusglimtarna varit fler än vad procenten visade. Jag har även många styrkor inom min mentala hälsa, till exempel så försöker jag alltid vara medveten om varför saker blev som det blev istället för att alltid ruska av mig problemet. Jag vill alltid vara mån om mitt teams bästa, både ryttare och hästar. Jag är bra på att förbereda mig både fysiskt och mentalt inför tävlingar och orkar nästan alltid hålla fokuset hela vägen. Vi måste bli bättre på att hylla oss själva och veta vad vi behöver jobba mer på.

En stark mentalitet tyder ofta på att ryttaren är duktig på att skifta fokus, istället för att tänka ”Jag kan inte det här” så kan man istället tänka ”Vi är tillräckligt förberedda, vi kan det här”. En utvecklingsprocess tar tid och kurvan går inte alltid spikrakt uppåt. Ryttare uttrycker sina känslor på alla möjliga olika sätt och det är därför helt individuellt hur just du väljer att jobba vidare för att bli psykiskt starkare. Vi måste se, lyssna och lära för att hitta det tillvägagångssättet som passar oss allra bäst.

Några utav mina förebilder inom mental hälsa och träning är band annat Peder Fredricson & Ryttarinspiration/Johanna Lassnack. Inför tävlingar brukar jag ofta lyssna på Johannas podd ”En mental halvhalt” där hon tar upp relevanta ämnen och ger tips på hur man ska bli mentalt starkare.

Debut i MSV A – en tävling där jag kände mig mentalt stark.

Några tips och övningar jag har samlat på mig under åren är:

  • Ställ höga, men realistiska mål.
  • Lär dig att andas rätt.
  • Prata positivt med dig själv och välj att se på situationerna ur olika perspektiv.
  • Lyssna allra mest på de personer som gör dig peppad och glad.
  • Visualisera dina tävlingsstarter och rid igenom dressyrprogrammen noggrant i huvudet dagarna innan start.

Hoppas att ni tycker att ämnet är lika intressant som jag tycker att det är. Vill ni att jag skriver en del 2 på ämnet mental träning?

Att vinna ger alltid en självförtroendeboost!

Kommentera