Problematiken bakom produktbaserade samarbeten

Ridsport är inte hobby, det är en livsstil. Som hästägare kan man inte strunta i att åka till stallet för att det är dåligt väder eller för man känner sig lite trött. Livet med häst kräver din tid och engagemang alla dagar året runt! Det är just detta som gör att branschen är unik och skapar ett enormt engagemang hos alla hästintresserade. Influencers inom ridsport erbjuder ett större värde än enbart snygga selfies eller tjusiga outfits, något som annars är vanligt förekommande inom exempelvis mode- och skönhet. Istället bjuder man in följarna på en lång resa där man får följa ett ekipages utveckling och framgångsresa genom toppar och dalar. Det borde bidra till att influencers inom hästbranschen kan tjäna stora summor på sina sociala kanaler, speciellt om man har över 10 000 följare. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så – utan många har det tufft att arbeta professionellt med sina sociala kanaler.

Det borde innebära att influencers inom hästbranschen kan tjäna stora summor på sina sociala kanaler, men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Mitt namn är Rebecka Fredriksson och driver Media House byRF, Sveriges enda renodlade mediebolag inom ridsport. Jag arbetar heltid som agent åt några av branschen största namn som tillsammans har en räckvidd på över 250 000 följare. Deras namn promotas regelbundet i branschtidningar och deras kanaler genererar ett stort engagemang bland deras följare. Trots detta får jag dagligen frågan av företag om att göra produktbaserade samarbeten. Ett produktbaserat samarbete innebär att betalningen sker i produkter i utbyte mot exponering i profilens sociala kanaler. Mitt bolag har som policy att aldrig acceptera produktbaserade samarbeten, och jag ska berätta problematiken bakom att få betalt i produkter:

1. Du sparar mer pengar på att köpa in produkten privat. 

När man får förfrågningar om produktbaserade samarbeten rör det sig oftast om produkter i priskategorin 500-1500 SEK. Dessa produkter är i regel schabrak, klädesplagg eller foder – produkter som man producerar i stora kvantiteter och därmed får ner styckkostnaderna rejält. Det innebär att företagets vinstmarginal utan problem kan vara 150%. Om företaget kommer med ett argument som ”men du får produkter sponsrade och de kostar såhär mycket, det borde du se som betalning!”, får du inte glömma bort att de självfallet har en rejäl vinstmarginal bakom försäljningspriset. Reflektera istället kring vilken tid det tar för dig att producera innehåll till ett samarbete. Oavsett antal följare måste du få betalt för din arbetsinsats, annars kostar det dig mycket mindre i slutändan att klicka hem ett schabrak online istället.

2. Produkterna är långt ifrån gratis. 

Om du inte får en ekonomisk ersättning för det arbete du utför utan enbart får hem ett par schabrak, räknas det enligt svensk lag som betalning. Det innebär att du ska skatta på produkterna. Idag sker det inga rutinmässiga kontroller av detta, men eftersom just produktbaserade samarbeten är så otroligt stort skulle det inte förvåna mig om det införs hårdare kontroller gällande just detta. Det innebär alltså att du får göra jobbet och själv får betala för det. Med andra ord: Dessa produkter är långt ifrån gratis. Är du inte värd mer än så?

3. Dina val sänker hela branschens värde. 

Produktbaserade samarbeten förekommer hos även de allra största giganterna på influencer-himmelen, och anledningen till att företag fortsätter lobba för att betala i produkter är för att det fortfarande finns folk som tackar ja. Jag hyser en otroligt liten empati (om ens någon överhuvudtaget…) för ryttare och profiler som vräker ur sig online hur svårt ekonomiskt de har det, när de sitter på en kanal med över 25 000 följare. Det är en plattform som utan problem skulle kunna generera en bra månadslön – om du slutar tar betalt i produkter och börjar begära en ekonomisk ersättning istället. Sen har jag full förståelse om man tycker det är svårt att förhandla och begära betalt, men det är inte omöjligt. Företag kommer fortsätta erbjuda produktbaserade upplägg eftersom det är ur deras perspektiv ett vinnande koncept! Det är alltid mer ekonomiskt lönsamt att sponsra med en produkt, nå ut till tusentals unika potentiella köpare och låta någon annan göra jobbet. Det är vi som behöver sätta ner foten och styra marknaden. 

Jag förstår att det kan vara lockande att tacka ja till ”gratis” prylar för att man känner sig lite uppmärksammad och sedd av stora, häftiga företag. Men om du skulle börja säga nej till produktbaserade samarbeten, kommer de direkt vända sig mot andra snarlika influencers i branschen tills de hittar någon som tackar ja. Så du är nog inte så speciell och uppmärksammad som man kan tro… Se ditt eget värde och var stenhård på att tacka nej till charmiga förfrågningar. Jag tycker det är på tiden att vi börjar se ridsporten som ett professionellt yrke ur alla aspekter och det inkluderar att sluta arbeta gratis, oavsett om det är i stallmiljö eller på sociala medier.

Vi delar med oss av tips gällande sociala medier och samarbeten på vår Instagram @mediahousebyrf. In och följ oss där om du vill lära dig mer om hur du kan göra business på ditt personliga varumärke. Lycka till!

Kommentera